close
تبلیغات در اینترنت
تاریخچه مکانیک خودرو

تاریخچه مکانیک خودرو


عکس هایی از روند تکامل ساخت خودرو
شروع صنایع اتومبیل
با اختراع موتور احتراقی در سال ۱۸۶۰ میلادی بوسیله یک نفر بلژیکی بنام اتی ین لونوار آغاز شد. در سال ۱۸۷۴ زیگفرید مارکوس در شهر وین یک موتور چهار سیلندر اختراع کرد که بوسیله بخار کار می‌کرد و از نوع موتور‌های برون سوز بحساب می‌آمد. در سال ۱۸۷۶ یک مهندس آلمانی بنام نیکلاس اتو یک موتور احتراق داخلی را با موفقیت به مرحله ظهور رساند.تبدیل سوخت مایع به گاز تاثیر مهمی در این صنعت ایجاد کرد. دو نفر به نامهای گات لیب دایملر و ویلهلم مای باخ که هر دوی آنها از اتو تجربه اندوزی کرده بودند در شهر اشتوتگارت در سال ۱۸۸۲ کارگاهی دایر نمودند و پس از گذشت یکسال اولین موتور خود را عرضه نمودند. موتور آنها نوعی موتور سبک با سرعت بالا در حدود ۹۰۰RPM بود که نسبت به موتورهای احتراق داخلی آن زمان که حداکثر دورشان ۲۰۰RPM بود نوعی موفقیت محسوب میشد. موتور ساخت دایملر کم کم از صورت تک سیلندر به نوع دو سیلندر V شکل مبدل گردید که مجهز به کاربراتور بود.کاربراتور موتور دایملر را مای باخ طراحی کرده بود.دایملر سیستم جرقه زنی بدیعی را به خدمت گرفت که به سیستم جرقه زنی لوله داغ موسوم بود. این روش عمل ایجاد جرقه توسط یک لوله پلاتینی که در بالای سیلندر قرار داشت و انتهای دیگرش توسط شعله سرخ نگهداشته می‌شد انجام می‌گردید. کارل بنز آلمانی که ده سال از دایملر جوان تر بود برای سیستم جرقه زنی خود از الکتریسته استفاده کرد. او موتور چهار سیلندریس را طراحی نمود و در روی یک وسیله نقلیه سه چرخ قرار داد. دو اثر دیگر کارل بنز یعنی سوپاپ قارچی شکل و سیستم خنک کاری با آب او هنوز مورد استفاده قرار می‌گیرند. سیستم خنک کاری دایملر به آب حرکت چرخشی اجباری نمی‌داد بلکه مخزن آبی در سطح بالاتر از موتور قرار داشت و آب گرم به علت سبک شدن بطرف بالا و آب سرد به جهت سنگینی بطرف پایین حرکت می‌نمود که به این سیستم ترموسیفون می‌گویند. بالاخره دایملر در سال ۱۸۸۶ یک وسیله نقلیه چهار چرخ طراحی نمود. در سالهای بعد بنز به عنوان تجارت وسیله نقلیه سه چرخ را ببازار عرضه کرد که به این ترتیب اولین اتومبیل به همراه سر و صدا و مشکلات فراوان وارد بازار شد. دایملر نیز با عرضه اتومبیل خود صنعت اتومبیل سازی را مجهز نمود تا با سرعت بیشتر وارد قرن بیستم شود.
نوآوری امیل لواسور
امیل لواسور توانست سامانه انتقال قدرت را که تا آن زمان تسمه‌ای بود بصورت کلاچ و گیربکس درآورد. به علاوه سیستم موتور جلو و محرک عقب را طراحی نمود. گرچه صنعت خودرو در آلمان متولد شد و در فرانسه رشد پیدا نمود ولی در کشورهای انگلیس و آمریکا پیگیری بیشتری نسبت به ان به عمل آمد. در انگلستان مردم استقبال خوبی از اتومبیل به عمل نیاوردند و می‌گفتند که حمل و نقل بوسیله چهار پا بهتر است نتیجتا اتومبیل در انجا ممنوع گردید ولی در سال ۱۹۰۵ دولت انگلیس سفارش خرید اتومبیل را به یک شرکت انگلیسی داد.
قانون پرچم قرمز
قانونی به تصویب رسید که براساس آن به موتورهای بخاری اجازه می‌داد که در شهرها با سرعتی معادل قدم زدن حرکت کنند. برای لکوموتیو‌ها سرعت مجاز تا سال ۱۸۶۵ برابر ۶ کیلومتر در ساعت تعیین شد. به دارندگان وسیله نقلیه به دیده تحقیر نگریسته می‌شد و آنها را موظف می‌کردند تا پشت سر یک نفر پرچم بدست با فاصله ۵۵ متر حرکت کنند.
جعبه‌دنده خورشیدی
در سال ۱۸۹۷.م یک فرد انگلیسی بنام فردریک لنچستر موتور دو سیلندری ساخت که در آن از جعبه‌دنده خورشیدی (گیربکس سیاره‌ای) با محور محرک بجای زنجیر محرک استفاده می‌شد. بعلاوه چرخدنده حلزونی، محور دنده عقب، میل لنگ، سیستم روغنکاری تحت فشار را به ثبت رساند. تا آن زمان روش روغنکاری قطره‌ای یا پاششی معمول بود. در فرانسه نیز شخصی بنام کنت آلبرت دودیون که جوانی اشرافی بود با مشارکت شخصی بنام ژرژبوتون یک موتور تک سیلندر هوا خنک ساخت. نام دودیون هنوز باقی است زیرا هم اکنون طرح او در محورهای عقب برخی خودرها مانندآستین و اوپل استفاده می‌شود. بوتون این طراح و متفکر به اصل پی برده بود که اگر ساختمان موتور و میل لنگ متعادل بوده و نیز لقی‌های قطعات متحرک نسبت بهم کم باشد می‌توان قدرت و سرعت زیادی را از موتور بدست آورد. طراحان دیگر نیز مانند لنچستر دریافتند که برای بازدهی بیشتر لازم است که سوپاپ‌های موتور بصورت مکانیکی باز و بسته شوند. در آن موقع رسم بود سوپاپ‌ها در اثر مکش پیستون باز می‌شدند و تحت نیروی فنر بسته می‌شدند.
طرح رنو
 لوئی رنو از یک محور برای انتقال حرکت به چرخهای عقب استفاده کرد و در مسیر آن قفل گاردان به کار برد تا ارتعاشات تعلیق مستقل عقب بر محور محرک را حذف نماید. طرح دیگر رنو ساخت اتومبیل مسقف بود.
فناوری‌های پیشرفته
این بخش شامل موارد متعددی می‌شود که تعداد آن از شمارش خارج است مانندسامانه‌های پایداری خودرو، سامانه تایمینگ متغیر، سامانه سوخت‌رسانی انژکتوری، گیربکس اتوماتیک، سامانه‌های ایمنی خودرو، فرمان پرقدرت و دهها سیستم دیگر
مقاطع تحصیلی
مهندسی مکانیک گرایش خودرو اکنون دردانشگاههای شهید رجایی، صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی ، علم و صنعت، صنعتی شریف و دانشگاه آزاد درمطقع کارشناسی وکارشناسی ارشدوجوددارد
دروس تخصصی
·         دوره هنرستان
تکنولوژی مولد قدرت، تکنولوژی شاسی و بدنه و انتقال قدرت، تکنولوژی موتورهای دیزل، اجزاء ماشین، رسم عمومی و تخصصی، محاسبات فنی، کارگاههای مولد قدرت و شاسی و بدنه و دیزل، کارآموزی
·         دوره کاردانی
اصول سرپرستی، تکنولوژی انتقال قدرت معمولی۲، تکنولوژی دستگاھهای الکتریکی، کارگاه سوخت رسانی ۲، تکنولوژی سوخت رسانی۲، تکنولوژی شاسی وبدنه۲، کارگاه مولد فدرت ۲، تکنولوژی مولد قدرت۲، رسم فنی ۴، کارگاه انتقال قدرت اتوماتیک، کارگاه انتقال قدرت معمولی ۲، کارگاه دستگاھهای الکتریکی، کارگاه شاسی وبدنه۲، کارگاه نقص یابی، نقشه کشی باکامپیوتر، هیدرولیک و پنیوماتیک، طراحی اجزاء ماشین ۱، کارآموزی
·         دوره کارشناسی
اصول طراحی موتورهای پیستونی، تئوری حرکت خودرو، الکترونیک خودرو، کاربرد نرم افزار های رایانهای خودرو، تکنولوژیهای پیشرفته خودرو، سرومکانیزم، هیدرولیک ماشین آلات سنگین، طراحی اجزاء ماشین ۲، کارگاه ماشین ابزار، کارگاه تراشکاری قطعات خودرو، کارگاه مدل سازی و ریخته گری، کارگاه سوخت رسانی گازی، کارگاه الکترونیک خودرو، مصالح مهندسی، طراحی ماشینهای دوار، اصول طراحی کارخانه، مدیریت و اقتصاد صنعتی، یاتاقان و مکانیزم روغنکاری، پروژه، کار آموزی مقاومت مصالح ۲
شرکت‌های فعال در ایران
شرکت سایپا،سایپا دیزل، ایران خودرو، پارس خودرو، گروه خودرو سازی بهمن، تراکتور سازی تبریز، شرکت صنایع ، خودروسازی مدیران، رخش خودرو، رانیران، کیش خودرو، شهاب خودرو، زاگرس خودرو، شرکت مرتب، بم خودرو، کرمان خودرو، هپکو
مراکز پژوهشی در ایران
شرکت ازمایش و تحقیقات قطعات و مجموعه خودرو (ITRACایتراک): بر اساس تفکر راهبردی ستاد سیاست گذاری صنعت خودرو درسال ۱۳۷۶ با مشارکت ۸۰ شرکت طراحی و مهندسی و سازنده قطعات ومجموعه‌های خودرو به عنوان نخستین مرکز ملی جامع و معتبر آزمایشگاهی در صنعت خودرو فعالیت خود را اغاز کرده‌است
موسسه پژوهشی فناوری‌های نوین در صنعت خودرو: در آبان ماه ۱۳۸۴ به صورت مشترک توسط گروه صنعتی ایران خودرو و دانشگاه تهران تاسیس شده‌است. هدف این موسسه برقراری ارتباط فعال و موثر بین دانشگاه و صنعت می‌باشد تا از یک طرف مشکلات صنعت با بکار گیری توان و استعداد علمی کشور و نیروهای محقق دانشگاهی در جهت افزایش قدرت رقابت در سطح بین المللی به بهترین نحو حل شود و از طرف دیگر، تحقیقات دانشگاهی پیشرفته به سمت تقویت و افزایش بهره وری اقتصاد ملی شکل یابد.
ایپکو:قرارگیری درکنار یک خودروساز بزرگ، جذب فارغ التحصیلان توانا و نخبه دانشگاههای ایران، ارتباط تنگاتنگ با شرکتهای اصلی فعال در زمینه توسعه قوای محرکه، سرمایه گذاری قابل توجه در زمینه سخت افزارها و نرم افزار‌های توسعه محصول و همچنین ارتباط صمیمانه با بسیاری از سیاستگذاران صنعت خودرو و نفت ایران، ایپکو را به مهمترین شرکت تأمین کننده خدمات مهندسی صنعت قوای محرکه درمنطقه تبدیل کرده‌است.





ارسال نظر برای این مطلب


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی

مطالب گذشته

ماشین هیدروژنی هسته ای چین تاریخ : جمعه 11 مرداد 1392
سنسور اکسیژن تاریخ : جمعه 11 مرداد 1392
دنده تاریخ : چهارشنبه 09 مرداد 1392
دانلود جزوه سیستم برق خودرو تاریخ : چهارشنبه 09 مرداد 1392
رادیاتور تاریخ : چهارشنبه 09 مرداد 1392
ترمز تاریخ : چهارشنبه 09 مرداد 1392
موتور / گیربکس تاریخ : چهارشنبه 09 مرداد 1392
چگونه برای تمیز کردن موتور خودرو تاریخ : چهارشنبه 09 مرداد 1392
سیستم تعلیق چیست؟ تاریخ : سه شنبه 08 مرداد 1392
عکس زیبا از ماشین تاریخ : سه شنبه 08 مرداد 1392